torsdag 2 december 2010

Fotografering: Cardin, 9 oktober 2010


Den 9:onde oktober hade jag beställt sol, jag satt näst intill bänkad framför tre olika väderkanaler så jag var ganska säker på att det skulle gå vägen, ändå vart jag så himla lycklig när jag såg den blå himlen!
Jag skulle fota en utav hästarna i stallet, 28 åriga halvblodsvalacken Cardin.
Han är en riktig pärla att fota, förutom det lilla problemet att han knappt är rädd för någonting!

Han är riktigt bildskön med vackert huvud och livfulla ögon trots att det iband är lite trixigt att få öronen framåt, tro mig jag har provat alla mina knep, han var inte ens det minsta intresserad när jag vecklade upp reflexskärmen!

Reflexskärmen brukar ändå vara ett säkert kort, även lugna och självsäkra hästar brukar i alla fall vara lite intresserade men inte Cardin inte!
Men när han hittat något som verkar spännande får man vara snabb på avtryckaren och då blir bilderna alltid jättefina!

Springbilderna(som jag kallar det, alltså rörelsebilder i hagen) blev direkt jättefina, han är en dröm att fota med sin alerta personlighet även vid denna åldern!



Vi testade lite motljusbilder med reflexskärmen, helt underbart med de vackert färgade höstlöven i bakgrunden!






Ovan har vi en bild som jag bara var tvungen att ta med, det var så underbart ljus och med solen reflekterad på vänstersidan.

Vi stog länge där, jag ville verkligen få en bra bild, och här är en utav de tillfällena det var fullständigt omöjligt att fånga hans intresse! Det spelade ingen roll vad vi gjorde, vi alla gjorde vårt bästa men det fungerade tyvärr inte. Jag kan endast föreställa mig hur vackert det hade blivit!


Som jag skrev innan så är Cardin en väldigt livfull gammelman, jag fotade han i våras också då sprang han runt i flashig passage-trav i hagen, detta ville vi fånga igen, men det kände han inte alls för, han hade bestämt sig för galopp eller helt oengagerad trav, galoppbilderna däremot blev jättefina!


En helt underbar höstdag blev det och jag är jättenöjd med bilderna, min favorit är faktiskt den översta bilden i svartvitt, trots de fina höstfärgerna!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är så himla kul när du skriver sådär om fototillfället. Tack!