söndag 30 januari 2011

Fototips, del 1: Rätt del av steget


Kan vara Jätteviktigt(!) - och ibland inte.

När man fotograferar hästar pratas det väldigt ofta om hur viktigt det är att fånga hästen i rätt moment av steget och det är oftast jätteviktigt, jag menar hur ofta ser man inte de där bilderna på hästar på ett framben i galopp?

Alldeles för ofta.

Numera får jag sällan bilder på hästar på ett framben och dylikt men innan jag hittade känslan för hästens steg så hade jag jämt en hel drös med helt värdelösa bilder!

Jag brukar få höra "Men du har ju en sån där jättebra kamera som kan ta många bilder på rad, inte konstigt att du kan få bilder i rätt del av steget!" men faktum är att det faktiskt inte alls har med det att göra, när jag började intressera mig för hästfotografering hade jag en vanlig kompaktkamera som tog ungefär 1 bild var 30:e sekund.
Jag tyckte det var jättejobbigt i början, jag hade endast ett litet minneskort och mina kompisars hästar orkade inte springa i ökad trav hur många gånger som helst, så jag fick helt enkelt lära mig hur hästar rör sig i de olika gångarterna, det tog tid men det gav mig så himla mycket!



 Mitt första tips till er är alltså att lära sig hur hästar rör sig, i vilken ordning sätter hästarna ner hovarna i skritt?
Hur sätter den ner de i trav och galopp? Eller tölt och pass?

Det är jättepraktiskt, man behöver inte ens ha kameran med sig när man tränar, titta när hästen travar i hagen, när någon rider i ridhuset, filmer på youtube eller vart som helst, all träning är jättebra!

När man tränar med kameran så är det bara att se i vilken del av steget du klickar och sen se resultatet, klickade du för tidigt? Ja, testa och klicka lite senare och se hur resultatet blir denna gången.
Det är detta som är så fantastiskt med dagens teknik, med digital fotografering så kostar det inte att testa sig fram, helt underbart!




Vi vill ju alla få hästen vi fotar att se så fin ut som möjligt, vi vill att den ska se vacker ut, att det ser ut som att den rör sig lätt och bärigt m.m. Det spelar ingen roll om det är en häst som rids eller om den springer i hagen eller om den gör något annat, vi vill alltid att hästen ska bli bra på bild, eller hur?

Och man kan kort säga att till stor del har det att göra med i vilken del av steget hästen är fotograferad i, inte alltid men oftast.
Alla vet ju hur de vanliga "perfekta" bilderna i rätt del av steget ser ut, i tex trav så har hästen bakbenet väl undersatt och frambenet är maximalt lyft framför sig, men se på tex bilden ovan, hästen är inte i precis rätt moment, den är tagen lite innan hästens maximala framåtsving men hästen ser lätt ut ändå, det händer något i bilden, hästen spanar på något längre bort och stoppar upp lite i traven, känslan väger upp och momentet i traven passar ihop med vad som händer i bilden.

Det är precis det här som jag menar när jag säger att hästen inte alltid behöver vara i det "perfekta" momentet för att bilden ska bli bra, en annan del av steget kanske passar en annan typ av bild bättre.



Sen beror det ju givetvis på vilken gren man fotar, westernmänniskor vill inte ha samma typer av bilder som tex dressyrmänniskor, så man får helt enkelt lära sig vilken del av steget som passar vilken ridgren(eller annan gren inom ridsport) också, klurigt värre!

Kameran spelar också stor roll, när man lärt sig sin egen kamera och är van att fota med den så vet man exakt när man ska trycka av, får man däremot låna någon annans kamera blir det mycket svårare och man får lära om sin egen timing så att det passar den kameran, därför brukar jag alltid fota med min egen kamera, om man inte får testa någon annans jättedyra och superbra proffskamera, då kan jag göra ett undantag ;-)

För det mesta fotar jag enbart gångarterna skritt, trav och galopp, när jag sitter där med kameran i högsta hugg och ska trycka av en bra skrittbild så brukar jag faktiskt titta på frambenen, när frambenet är påväg uppåt och framåt trycker jag av(exakt när beror ju på vilken häst det är), då vet man att bakbenet hänger med, bakbenet kommer då så långt in under hästen som den behärskar.

I traven som är en tvåtaktig gångart följer jag bakbenets rörelse, då vet jag att när jag fångar bakbenet så långt in under hästen som möjligt kommer även frambenets rörelse vara så bra som möjligt.

I galoppen som är tre eller fyrtaktig(beroende på tempo och samling) brukar jag faktiskt följa "helheten", känslan helt enkelt, man kan få många moment i galopp som är bra och olika raser kan galoppera väldigt annorlunda, tar man en bild och ser att hästen såg lite konstig ut på bilden som man tagit i den del av språnget man brukar ta, ja då följer jag bakbenets rörelser och testar mig fram lite.

Mitt sista tips till er för denna gången blir: Fota ofta och mycket! Det finns inget bättre sätt att lära sig på =D



7 kommentarer:

Linnéa sa...

Kanonbra tips Zandra!

Malin Andersson sa...

Bra skriviet!! :) Stämmer verkligen!

sandra sa...

Kul med foto tipsen :D

Stinelo sa...

Bra skrivit min vän! och superfina foton!=)

Sandra sa...

Det var roligt att läsa :) Nu blir det att ta ordentliga kort istället hehe

sara sa...

vilka bra tips!!

Linda Sjölund (photos) sa...

Snygga foton! :)

delta i tävlingen på min blogg, om du vill :)